Jak działają cold calls: zainteresować ich, by sprzedać im

co to jest cold call

Do każdego z nas zadzwonił przedstawiciel firmy, który próbuje „sprzedać” produkt lub usługę. Często jest to irytujące, sprawiające, że rozmowa telefoniczna trwa w najlepszym wypadku 1 minutę. Statystycznie rzecz biorąc, tylko 1-3% takich rozmów prowadzi do realnej sprzedaży. Ale dziś nadal są firmy, które korzystają z tego narzędzia. Co więcej, tworzą one call center.

Koncepcja cold call’ów

Zimne rozmowy są rozumiane jako jeden ze sposobów pozyskiwania klientów, którzy wcześniej nie zapoznali się z oferowanymi produktami. Odbywa się to poprzez dzwonienie na numery wylosowane z bazy kontaktów. To tworzy publiczność wymaganą później w procesie tworzenia lejka sprzedażowego. Kolejnym krokiem jest indywidualna praca z każdym klientem.

Sztuczka z tą metodą polega na tym, że operator musi wzbudzić zainteresowanie potencjalnego klienta. Ponieważ ludzie często nie chcą rozmawiać z nieznajomymi, a przyzwyczajeni do tego, że często takie zdarzenie z dziedziny oszustwa, niezwykle trudno jest zainteresować, a raczej wygrać w odpowiednim momencie.

jak działa cold call

Skuteczność metody

Strategia ta ma zarówno słabe, jak i mocne strony. Na plus można zaliczyć możliwość szkolenia początkujących menedżerów w zakresie znajdowania wspólnego języka z trudnymi klientami. Są szkoleni, by znosić trudną komunikację i umieć odpowiedzieć poprawnie na każde postawione pytanie.

Kolejną korzyścią jest to, że tworzy wstępny lejek sprzedażowy. Trudno to nazwać superwydajnością, ale tak się dzieje. W konsekwencji ma to pozytywny wpływ na wielkość sprzedaży w segmencie B2B. Należy pamiętać przede wszystkim o kulturze komunikacji i wytrzymałości pracowników.

Do głównych wad należą:

  • niska wydajność;
  • negatywny wpływ na nastrój pracowników z powodu prywatnych odmów;
  • Nadmierne nakłady czasu i pieniędzy, gdy baza kontaktów nie jest istotna.

W zasadzie metoda cold calling jest stosowana bardziej jako metoda pielęgnowania i szkolenia pracowników. Tyle, że odsetek osób, które po takim doświadczeniu zostają w firmie jest dość niski.

Zwiększona wydajność

Pandemia odcisnęła swoje piętno na umiejętnościach komunikacyjnych ludzi. Niektórzy jeszcze bardziej odcięli się od świata, a innym naprawdę zaczęło brakować prawdziwej komunikacji. Jedno i drugie ma negatywny wpływ na cold calling, a co więcej, może doprowadzić do ostatecznego upadku epoki.

Sytuację można nieco poprawić stosując następujące metody:

  1. przeprowadzić dokładną kalkulację liczby połączeń z uwzględnieniem opłacalności.
  2. Połącz doświadczonych menedżerów podczas dokonywania kosztownych sprzedaży.
  3. Opracuj skrypty, które działają, i okresowo testuj je w praktyczny sposób. Jeśli to konieczne, dostosuj je.
  4. stosować alternatywne sposoby komunikacji z potencjalnym klientem.
  5. Wykorzystanie specjalnego oprogramowania do pracy z klientami.

Pomimo ogólnego negatywnego postrzegania przez społeczeństwo zimnych telefonów, ta strategia działa od czasu do czasu. Dlatego nie chcą jej całkowicie porzucić, a jedynie zmodernizować.