Są tacy ludzie, którzy są gotowi do wszelkich poświęceń, byle tylko uzyskać wgląd w swoją przyszłość. Wierzą, że w ten sposób otrzymują odpowiedzi i wskazówki, jak postępować. Ale piękno polega na tym, że nie wiemy, jak rzeczy się potoczą, ale żyjemy w chwili obecnej i podejmujemy decyzje, używając różnych narzędzi.
W przypadku biznesu takie podejście polegające na pozostawaniu w niewiedzy jest obarczone poważnymi konsekwencjami. Koniecznie trzeba mieć jakiś plan lub przynajmniej zarys (możliwość wprowadzania poprawek w trakcie). Pozwoli Ci to być choć trochę przygotowanym na różne sytuacje i mieć w swoim arsenale błyskawiczne metody rozwiązywania problemów.
Istnieje taki zawód jak futurolog. W rzeczywistości jest to osoba zajmująca się badaniem przyszłości w zakresie kompetentnego planowania własnych działań i ich możliwych konsekwencji. Pojęcia tego nie należy mylić z jasnowidzami i magikami, którzy mogą (lub nie) przewidywać wydarzenia.
Jeszcze nie tak dawno temu nie uznawano takich specjalistów. Uznawano ich za szarlatanów, próżniaków itp. Ale gdy chodzi o duży biznes, przedsiębiorcy posuwają się do wszelkich sposobów, aby utrzymać się na powierzchni, a nawet pomnożyć swoje fundusze. To właśnie tam trzeba się komuś przypodobać. Ale futurolog może naprawdę pomóc.
Taki specjalista ma określony zestaw działań. Musi on zapoznać się z informacjami o przedsiębiorstwie i rodzaju jego działalności, mieć pojęcie o dziedzinie działalności i trendach oraz umieć je przeanalizować i przedstawić gotowy wynik na podstawie uzyskanych informacji.
Fast Company opublikował niedawno ciekawy artykuł, który powstał wraz z ekspertami na temat błędów, jakie popełniają biznesmeni planując przyszłość swoich firm. Głos zabrały Faith Popcorn, Amy Webb i Rita McGrath. Każdy z nich współpracował z największymi korporacjami i wielokrotnie przewidywał przełomowe wydarzenia i trendy.
Rozmawiając z nimi, Fast Company zidentyfikował 3 główne błędy, których można uniknąć. Nie potrzebujesz żadnej magii ani sztuczek. Czasem wystarczy logika i odrobina dowcipu. Przede wszystkim eksperci zalecają:
Pierwszą kwestią jest to, aby nie skupiać się tylko na tym, co jest jasne dla wszystkich. Trzeba wyjść poza to. Przykładem jest Uber, który postanowił stworzyć nie tylko usługę taksówkową, ale usługę eliminującą pośredników i wygodną dla klientów i usługodawców. Dodatkowo wykorzystał w tym przypadku nowoczesną technologię cyfrową.
Trudność z osią czasu polega na tym, że w ten sposób człowiek zafiksuje się na czymś konkretnym. Czyniąc to, jego bazą odniesienia są wydarzenia z teraźniejszości. To ogranicza zasoby, jak również myślenie. Wreszcie należy przyjrzeć się innym sektorom, zamiast skupiać się tylko na swoim. Ta sama technologia może być stosowana w różnych dziedzinach. Wykluczenie znajomości z nimi może skutkować utratą doskonałej szansy na awans w swojej branży.